Åbo 10-11 maj

besökte åbo domkyrka, de hade så mäktig orgel där(!) men jag tänkte ni kanske inte är intresserade att se den...
fysikshow
det var svårt att hålla upp ögonen där ett tag men efter en latte piggnade jag till!
vårt fina hotellrum
vi gjorde papper
organisk kemi, vi lekte CSI
geologi o mineralogi
Torsdagsmorgonen kl. 6.30 steg jag på bussen och tillsammans med Korsholm, Närpes, Jakobstad o Nykarlebybor åkte vi till Åbo Akademi. Vi kom dit ca 12-tiden och åt lunch och sedan for vi på föreläsning. Från kl. 14.15 - 17 hade vi i princip föreläsningar: högtemperatursupraledare, kärnkraft och fysikshow. Fysikshowen var roligast! Sedan åkte vi till hotellet och fick våra fina rum. Vi slängde in våra väskor o for ut o kollade runt lite i staden o köpte subway att ta med till hotellrummet. Jag tränade o så kollade jag, Emma och Mikaela på ishockey. Halv 7 nästa morgon var det frukost och en timme senare for vi tillbaka till ÅA. Vi delades in i 3 grupper och for på matematik: det var mattefrågesport o lekar, organisk kemi: vi lekte CSI, vi krossade en tablett till vitt pulver o så skulle detektiverna ta reda på vad det var för vitt pulver och papperskemi: vi gjorde olika papperslaborationer o fick göra eget papper. Kl. 11 var det lunch och sedan gick hela gänget till BioCity. Där hade vi föreläsning om marinbiologi o om Arbetsforum. Sedan gick vi till Geologicum på föreläsning och så hade vi utvärdering. Så småningom lastade vi in oss i bussarna och körde till hem till Korsholm. Jag tyckte det var en lyckad resa, Åbo verkar vara en skön plats att studera i!
//emppu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0