Jag ville bara skriva

Ett hett ämne som debatteras flitigt handlar just om finlandssvenskarnas minoritet och att svenskan borde slopas i finska skolor.
Flera bolag från andra länder ignorerar eller kanske de inte vet att Finland är officiellt tvåspråkigt. På webbsajter, hotell och sådana saker finns texten oftast på: 1. finska. 2. finska/engelska. 3. finska/ ryska.
Hallåå, vad hände!? Vi hör inte till ryssland längre, vi är faktiskt självständiga. Samtidigt undrar jag hur klarar vi oss egentligen. Jag menar finskan är egentligen ett ganska onödigt språk eftersom de finns inga andra länder som talar språket, bara några futtiga miljoner finländare. Jag tycker inte svenskan ska trängas bort eftersom, jo vi är en väldigt liten del av finland men tänk på att vi kan mycket lättare kommunicera med sverige, norge o danmark eftersom språket är nästan detsamma.
Eftersom Michael Agricola (finska skriftspråkets fader) levde för länge sedan kan vi inte ändra på vad som redan har hänt. Vi kan inte visa honom framtiden då han skulle få se att finskatalande är en lika liten prick som en indianstam med sitt språk. Kanske hade han slopat allt då.
Därför skulle vi bättre kunna fokusera på att vi i landet skulle få betjäning på vårt modersmål. Men vi finländare borde nog kunna båda språken, åtminstone så att man klarar sej någolunda. Det är viktigt också. Varför jag ville skriva om dethär var för att jag tycker att butiker, hoteller, restauranger m.m. borde vara helt tvåspråkiga så kunden själv skulle få prata det språk som hon/han känner sej mest bekväm med.
Här är en intressant artikel: tryck här


//emppu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0